Monday, April 25, 2011

Tahu Atau Buat-Buat Tak Tahu




Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Assalamualaikum


Ketika ini..mesti sahabat-sahabat saya tengah bertungkus lumus dan khusyuk mengulangkaji subjek Construction Technology yang examnya akan berlangsung pada hari Rabu petang ini, 27 April..teruskan usaha sahabat-sahabatku...berehat sebentar ingin mencoret sedikit untuk dikongsi bersama..



Dalam kita mengulangkaji...kita cuba fikirkan..adakah benda-benda seperti gambar di bawah yang sudah dianggap "terlalu biasa" dalam masyarakat diambil berat? Mungkin sebenarnya apa yang kita lakukan tidak sedar boleh mengundang dosa kepada kita..So mungkin entri kali ini boleh di ambil ikhtibar bersama-sama..dan peringatan kepada diri sendiri juga penting sebab ada yang selalu berkata:


"alah..dia tu pun macam tu jugak..nak tegur-tegur orang pulak??"


TAPI kalau kita nak tunggu baik, sebab kita tak perfect 100%, sampai bila? sangat payah untuk hidup dengan orang yang banyak kritik je. Kita menegur, memberi ilmu, memperingati sesuatu, etc etc untuk mentarbiah diri sendiri jugak kan..


Adakah hari ini atau hari-hari sebelum ini..kita pernah melakukan perkara-perkara sebegini tanpa kita sedari?



Zina Mata dengan Melihat



Zina Telinga dengan Mendengar



Zina Lisan dengan berkata-kata



Zina hati dengan memikirkannya



Zina Tangan dengan menyentuhnya




Zina Kaki dengan melangkah



Sabda Rasulullah s.a.w: " Barangsiapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka solatnya itu hanya akan menambahkan kemurkaan Allah..."


Saya sangat takut sebab benda-benda macam ni macam dah terbiasa dalam masyarakat. Banyak orang tahu zina tu yang perhubungan itu je, orang belum tahu yang zina ni ada macam-macam jenis. Ada jugak orang dah tahu tapi dia tak mengamalkannya macam lah jugak dengan saya. -__-



Sesungguhnya, saya bukanlah insan yang layak untuk menulis ini tapi sekadar perkongsian, sekadar kita nak ingatkan diri balik, memang lansung tak ada masalah, bukan? =) Waallahu'alam~

Credit to Dr.Cinta

p/s: "Ya Allah ya Tuhanku, kau bantulah aku dan sahabat-sahabatku menghadapi cabaran ini (final exam) dengan baik. Kau kuatkanlah daya ingatan kami, tajamkanlah akal fikiran kami, lapangkanlah dada kami, terangkanlah hati kami, bimbinglah kami untuk fokus dan jauhilah kami dari kelalaian dan kemalasan. Kau bantulah kami menerima ilmu dan mempraktikkannya dengan cemerlang. Kau jadikanlah kami manusia yang berguna untuk keluarga kami dan masyarakat kami. Amin amin ya rabbal al amin, engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Pemalu"


1 comments:

nurul said... BALAS

moga dijauhkan amin