Tuesday, March 1, 2011

..Suatu Hari Nanti..



Suatu hari nanti saya pasti akan kehilangan orang yang saya sayangi dan cintai. Pasti. Hukum alam sudah mengatakan setiap yang hidup pasti akan mati. Suatu hari nanti, saya akan kehilangan mama, saya akan kehilangan papa, saya akan kehilangan adik-adik, saya akan kehilangan tok mek, tok ayah, cuyo, cik pura, cik ita, aisya, yaya dan ahli keluarga lain yang saya sayangi. Saya juga akan kehilangan sahabat yang saya sayangi...sekadar yang saya mampu tulis diketika ini...ayu, gee, yani, nani, kierah, sha, haidah, nad, mira, ana, dad, izah, kak pura, zehan dan seorang yang saya rasakan dapat menjadi pembimbing kepada saya suatu hari nanti, yang dapat merasakan yang si dialah bakal menjadi ketua keluarga, suatu hari  nanti saya juga akan kehilangannya.




Takut untuk mengetahui tentang hakikat perpisahan dan kehilangan adalah lumrah hidup yang saya perlu tempuhi suatu hari nanti. Sampai bila saya nak barada di bawah ketakutan tersebut. Saya perlu berani, kuat untuk hadapinya..dan perlu keluar dari ketakutan tersebut.  Benar, ada orang yang berkata...tak perlu kita sayangi seseorang dengan sepenuh hati kita, nanti kita sakit, perit, sedih dan kecewa seandainya kita akan kehilangannya suatu hari nanti. Sayangilah dia kerana Allah. Sayangilah seseorang dengan berpada-pada. Dan jangan sesekali menyayangi seseorang lebih daripadaNya.




Saat kehilangan seseorang nanti, ada ke yang akan tersenyum walau pahit nak terima dugaan tersebut..ada ke yang tak kan sesekali menangis, mengalirkan air mata dan meratapi pemergian seseorang.. Ada? Kalau ade hebatnye dia. Mesti dia sangat kuat dan seorang yang sangat tabahkan. Bukan kerana dia tiada perasaan. Mungkin kerana dia sudah bersedia dari awal lagi dan selalu mengingatkan dirinya yang hidup pasti akan mati, tak pun apa sahaja yang benda yang kita sayangi akan berpisah dan akan kehilangan suatu hari nanti.




Jangan sesekali ego untuk menyatakan perasaan sayang, suka dan cinta kepada orang yang kita sayangi. Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya. Tak rugi rasanya nak meyampaikan dan meluahkannya kan. Hargailah masa yang masih diberikan lagi oleh Allah dengan sebaik-baiknya..kita tak tau kan apa yang akan terjadi di kemudian hari nanti..entah sempat atau tidak untuk kita merealisasikan semua impian yang kita ingin lakukan.. Manusia merancang..Allah yang menentukan segala-galanya.


Suatu hari nanti saya juga pasti akan pergi meninggalkan semua orang yang saya sayangi. Semoga saya akan diberikan lagi waktu, kesempatan, peluang, umur yang panjang untuk saya terus menghargai, menyayangi dan dapat membahagiakan orang-orang yang saya sayangi..~~ 



p/s : Sesungguhnya perasaan suka..sayang sesama manusia adalah anugerah dan kurniaan daripada Allah Yang Maha Esa yang tidak ternilai untuk dibandingkan.


6 comments:

fauziah seman said... BALAS

ANIS AZWEEN...SAYA SAYANG KAMU SGT2...TAPI KAMU KENA INGAT.....SAYA TAK BOLEH SAYANG KAMU SEPENUH HATI SAYA......SBBNYAAA.......SAYA TAKUT AKAN KEHILANGAN KAMU NANTI......

CemPaKa SiReH said... BALAS

@fauziah seman: Tq for everything. Nak nangis blh x.. tp air mata makin dipaksa xnk kuar la..huhu..I sayang sgt2 kt u jgk dear..tp i tau suatu hr nanti i akn kehilangan u jgk..huhu

erinn kechiik said... BALAS

kamu benar~ takot membayangkan kehilgan org yg kita sygi dalam keadaan tidak bersedia..

CemPaKa SiReH said... BALAS

@erinn kechik: sbb tu kita kena sentiasa bersedia utk menghadapi segala kemungkinan :)

Nasuha Salleh said... BALAS

=( tak sanggop nye nak berpisah
tapi itu la yg telah ditetapkanNYA..
hidup di dunia hny smntara...

leyzajamil said... BALAS

sangat touching entri cempaka sireh ni..